Friday 1 November 2013

Hantu Pokok Kelapa!



copyright.ika.
pepasir putih tepi pantai
0950:012011

"saya nak jadi macam pokok kelapa!'

"huh? kenapa tak bunga mawar ke, semalu ke. kenapa pokok kelapa?"

"betul awak nak tahu kenapa?"

"bagi tahulah.."

"pokok kelapa banyak budi. bunga mawar tak mampu berbakti setanding pokok kelapa. pohon semalu pun. ye tak?"

"hmm?"

"sekali imbas tak berapa cantik pada pandangan mata kasar. tak secantik bunga mawar. tapi bila dihayati, difahami kita dapat rasa pentingnya dia."

"err. apa pentingnya?"

"tengok pokok kelapa tu. bila air pasang, mesti air sampai ke pantai. walopun dipukul air dan ombak berkali kali, dia tetap teguh berdiri. saya nak jadi camtu.."

"yelah memang kuat. tapi kalau disambar petir tak ke dia tumbang? haha."

"ajal lah. kira hayat dia habis. tiap yang hidup pasti akan mati. yang bestnya sepanjang dia hidup, dia tak berhenti buat budi bagi manfaat pada orang."

"hurm. cam best je.."

"tiap part ada manfaat. nak list ke? kang muak nak dengo. heee."

"takdelah. cepatlah cerita.."

"buah kelapa muda kita minum air dia, makan isi kelapa yang sedap dan segarkan tekak. demam panas, demam campak pun boleh sembuh tau? bila tua, buah dia tak terbuang camtu je. tapi makin orang cari sebab jadi santan sedapkan makanan. sabut dia pun buat berus. hihi.."

"sembuhkan demam? tak tahu pun sampai ke situ. pasni demam boleh try."

"aah. turunkan body temperature. tak perasan ye? sebab tu kena tengok dengan mata hati. pastu daun dia pulak boleh..."

"ha, yang ni saya tahu. buat penyapu lidi kan? heheh."

"bijoknyeee, anak sapo ni?"

"hahahaa.."

"tu lidi dari daun muda. buat ketupat jugak guna daun muda. daun yang tua tetap bagi kebahagiaan.."

"eh?'

"mesti tak pernah main sorong upih kan? tu la, orang bandar. kita ni orang kampung jee."

"haha. kampunglah sangat. pernah juga. kot la? tapi panggil tarik upih. haha. so tu la yang bagi happiness kat bebudak eh."

"aah. dia relakan daun dia jadi mainan bebudak. kena duduk, ditarik sana sini. dia tetap sedia cipta memori indah zaman kanak2 yang membahagiakan bila dikenang!"

"serius. saya dah lama lupa. sekarang ingat balik.."

"hmm. tu la. kekadang orang yang dah merasa pun belum tentu akan hargai. sebab tu mudah lupa.."

"mendalam, hehehh.."

"hee. batang dia tau? orang buat jadi titi sebab dia kuat. saya nak jadi kuat!"

"tak nampak pun macam kuat. kalau tolak boleh jatuh awak ni. kehkeh."

"wew. tolaklah cuba? hm. kekuatan sebenar bukan pada kuatnya fizikal tahu? tapi kuat hati, kuat jiwa. orang yang gagah luaran belum tentu ada hati yang gagah juga. nampak tak?"

"ye nampak. thanks bagi saya nampak yang selama ni saya kabur."

"em, jadi awak sudah nampak kenapa saya nak jadi cam pokok kelapa?"

"nampak."

"baguslah. awak, doakan saya."

"doa?"

"doakan saya jadi cam pokok kelapa."

"serius? hehe. okay insyaAllah.."

"serius. biar hidup tak sia sia. biar hidup bagi bahagia pada orang. biar usia ada isi. biar mati takde sesal. biar Allah redha."

"insyaAllah. tapi perasan something tak? walopun banyak budi, kekadang balasan yang dia terima tak setimpal. nak jugak jadi camtu?"

"hm. tu la namanya ikhlas. bila ikhlas bagi bahagia pada orang, bahagia tu datang semula pada kita. biar balasan tak setimpal pun selagi kita bagi yang baik, hati takkan sesal. rasa puas. tak perlu harap balasan manusia. Allah kan ada?"

"beauty. cuma sesekali nak juga dihargai. bole tak? hehe."

"ada. pasti ada yang dapat hargai. yang lihat guna mata hati. one fine day. insyaAllah."

"insyaAllah. mudah mudahan. saya pun dapat rasa juga sekarang ni."

"rasa?"

"rasa awak macam daun kelapa yang tua. haha."

"heyyy, saya muda lagi sweet 18 tahuuu? eee."

"hahahaaa.. abistu sape suruh bagi bahagia?"

"hm?"

"nothing."

"hm. awak! saya teringin air kelapa la pulak. heee."

"haha. pagi lagi. mana nak cari entah tepi laut camni?"

"jom la cariii. teringin sangattt.."

"yela yelaa jommm."

*...sepi...*

"hm awak, nanti kan bila dah kawen saya nak beli teleskop.."

"hah? hahaha."

"ape gelak? saya nak tengok bintang dengan anak saya la. sweet tak?"

"haha. teleskop.. mahal kot ika.."

"takpe. bahagia tak ternilai dengan duit. mesti anak saya seronok kan nanti? hihi"

"hurmmm. berapa agaknya harga satu teleskop huh?"
* * *



rindu cik ija :p
ini; cerita manusia itu.
ini; hantu masa lalu.
ada senyum. ada bosan.
itu namanya kehidupan.
mari beri bahagia macam pokok kelapa. mari! (: